Slim opgewekt

Energiebesparing en -bewustwording voor scholen

Slim opgewekt is een verduurzamingsoplossing voor (basis)scholen, voornamelijk gericht op bestaande bouw. De scholen worden door Slim opgewekt verduurzaamd door het leveren en installeren van stroombesparingstechnieken, zoals LED-verlichting en aansturing van de verlichting. Belangrijkste activiteit betreft de aanleg van zonnepanelen op de daken van de scholen waarmee de resterend benodigde stroom wordt opgewekt.

Met kinderen werken aan een duurzame wereld

Slim opgewekt maakte al tientallen Gelderse scholen stroomneutraal, plaatste drieduizend zonnepanelen en betrok duizenden basisschoolleerlingen actief bij duurzaamheid en energiebesparing. Maar mede-initiatiefnemers Hilde van Dijk en Leonn Sekender van het Arnhemse bedrijf gaan met veel meer Gelderse kinderen werken aan een betere wereld. Een droom die binnen enkele jaren moet worden verwezenlijkt mede gesteund door een financiering van PPM Oost via het Innovatie- en Energiefonds Gelderland (IEG).

In het kantoor van Slim opgewekt in Arnhem-Noord is het een gezellige chaos. Een groot aantal medewerkers is aanwezig en er is bezoek. Het past nog net in het kantoor, waar naast de bureaus een hele hoek vol staat met opgestapelde zonnepanelen, LED-lampen, gereedschap en tijdcapsules. “Zoals je ziet, doen we veel zelf”, vertelt Hilde van Dijk. “Toen we geen goed systeem konden vinden om de energiebesparing op scholen kindvriendelijk te monitoren, hebben we het systeem zelf ontwikkeld, inclusief solderen en programmeren.” Het typeert het Arnhemse bedrijf, waar de vier oprichters zich mede-initiatiefnemers noemen en geen titels dragen als ceo, coo of cfo. Ze zijn pragmatisch ingesteld. Met vereende krachten tillen ze duurzaamheidprojecten van de grond. Slagvaardig, professioneel en met een ongekende drive.

“De drive om iets te bereiken, iets achter te laten waar je over twintig jaar met trots op terug kunt kijken, is bij ons allemaal sterk aanwezig”, zegt Leonn Sekender, levenspartner van Hilde van Dijk. Gezamenlijk hebben ze ook de Stichting Pani, die zich inzet voor betere leefomstandigheden in Bangladesh. “Als we tegen anderen opsommen wat we allemaal doen, verbaast het ons ook wel eens. Uiteindelijk komt het neer op nalatenschap. Ik wil tegen mijn kleinkinderen kunnen vertellen hoe ik heb bijgedragen aan hun toekomst.”
“We zijn heel gelukkig”, vult Van Dijk lachend aan. “We zien om ons heen mensen die niet happy zijn met wat ze doen. Wij werken elke dag met plezier aan onze projecten. Confucius zei het al Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

“We hebben een enorme drang naar duurzame impact”, zegt Sekender. “We willen succesvol zijn en een betere wereld achterlaten.” Ze denken dat te bereiken met Slim opgewekt. Slim opgewekt realiseert complete duurzaamheidsprojecten voor basisscholen. Enerzijds helpt Slim opgewekt scholen om grijze stroom te besparen door onder meer plaatsing van zonnepanelen en LED-verlichting. Daarnaast helpt Slim opgewekt met schoolprojecten die kinderen op een leuke manier bewust maken van duurzaamheid. “Zij hebben ten slotte de toekomst”, vertelt Sekender.

We willen succesvol zijn en een betere wereld achterlaten.

Hoe zijn jullie op het idee van Slim opgewekt gekomen?

Sekender: “In mijn vorige functie werkte ik aan duurzaamheidsprojecten, onder meer voor de overheid. Veel van die plannen bleven bij goede voornemens en zijn dus nooit gerealiseerd. Zonde. Wij willen duurzaamheid realiseren. Of wel, meetbaar resultaat bereiken. Die passie is het startpunt van Slim opgewekt. Het eerste idee ontstond drie jaar geleden letterlijk aan de eettafel. Direct werd duidelijk dat verschillende competenties binnen het managementteam nodig waren om dit idee tot succes te ontwikkelen. We pitchten het plan bij Rob Wieggers en Eric Spies, die dezelfde passie delen en meteen overtuigd waren. Zo werden wij de vier initiatiefnemers van Slim opgewekt.” 

Van Dijk: “We hebben bewust gekozen om ons te richten op één sector. Dat werden scholen. De impact die we bij scholen kunnen realiseren, is veel groter is dan bij andere sectoren. Scholen beginnen bij de basis: de kinderen. De generatie die de effecten ondervindt als we nu niet duurzame keuzes gaan maken. Maar wat denk je van de ouders? Doordat kinderen op school met duurzaamheid bezig zijn, verlagen we de drempel voor ouders thuis misschien ook. Zo heeft elk project een grotere impact.”

Jullie financieren en realiseren zonnepanelen en LED-lampen op scholen, gepaard met duurzaamheidsactiviteiten. Kunnen basisscholen dat zelf niet regelen?

Van Dijk: ” Eigenlijk zijn alle scholen wel bezig met duurzaamheid en toch zie je maar weinig tastbaar resultaat. Scholen lopen tegen tal van problemen aan: geen geld voor, geen kennis, geen begeleiding, geen tijd voor. Het komt er eigenlijk op neer dat ze een trekker missen, een partij die de expertise, middelen, daadkracht en contacten bij elkaar brengt. Slim opgewekt is de trekker die alles bij elkaar brengt en ervoor zorgt dat scholen stroomneutraal worden.”

Wat doen jullie concreet allemaal voor de basisscholen?

Van Dijk: “We regelen het integrale duurzaamheidsproject waardoor het bestuurders en leraren geen extra werk kost. We adviseren over de techniek, regelen de financiering en zorgen dat de zonnepanelen en LED-lampen worden geplaatst. Maar ook bij de projecten voor de kinderen, nemen we veel werk uit handen. We bedenken samen met de scholen activiteiten, schrijven teksten voor de nieuwsbrieven, houden de website bij en richten de schermen in waarop de kinderen de duurzaamheid van hun school kunnen monitoren. We hebben een langdurige relatie met de scholen waarbij we de eerste maanden heel intensief bij de school zijn betrokken om de duurzame bewustwording op gang te brengen. Daarna blijven we scholen op een opgewekte wijze motiveren tot duurzame gedragsverandering.”

“Het opzetten van de nieuwe projecten bij scholen is ontzettend leuk”, vervolgt Van Dijk. “Als we eenmaal de directeuren en leraren enthousiast hebben, gaat het lopen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, het zijn uitvinders, ontdekkers. Onze kracht is dat we kinderen serieus nemen, ze weten vaak veel meer dan waar ze de credits voor krijgen. Kinderen kennen de urgentie van duurzaamheid. Zij weten echt wel dat de poolkappen smelten. Het is vervolgens zaak daarbij een positieve insteek te kiezen. Dus niet de zielige ijsberen benadrukken, maar tonen wat voor impact de kinderen zelf kunnen bereiken.”

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, het zijn uitvinders, ontdekkers.

Veel duurzaamheidsprojecten komen vol enthousiasme van de grond, maar stranden uiteindelijk financieel. Waar verdient Slim opgewekt zijn geld en waarom halen jullie het wel?

Sekender: “Ketenintegratie, projectbundeling, slim inkopen en blijvend ontwikkelen, zijn voor ons belangrijke pijlers. We behalen voordelen doordat we de hele keten verkleinen. De grote projecten, denk aan meerdere scholen die we bundelen, geven ons de mogelijkheid om rechtstreeks en concurrerend bij de fabrikant in te kopen. We hebben geen vaste afspraken waardoor we continue de beste prijs/kwaliteit uit de markt kunnen halen. Daar halen wij onze marges vandaan. Schaalvergroting is dus key. Dit vergt een verscheidenheid aan competenties binnen je team, van internationale inkoop tot projectmanagement en overtuigingskracht bij de scholen. Het precies op de juiste momenten bij elkaar brengen van deze pijlers, is het succes van Slim opgewekt.”

We behalen voordelen doordat we de hele keten verkleinen

Waarom hebben jullie bij PPM Oost aangeklopt voor financiering uit het Innovatie- en Energiefonds Gelderland (IEG)?

Sekender: “Groeien kost geld. Ook bij ons gaan de kosten voor de baten uit. We hebben nu meer dan dertig scholen verduurzaamd binnen relatief korte tijd en met beperkte middelen. Na de eerste scholen in Arnhem deden we nauwelijks aan koude acquisitie. Door mond-tot-mondreclame hebben de volgende scholen ons benaderd. We laten kansen liggen als we alleen de scholen bedienen die zich bij ons aandienen. We willen actief naar de scholen toe. Daar is mankracht voor nodig. Ook hebben we extra mensen nodig die de projecten bij de scholen uitvoeren. Wij bieden de projecten full service aan en doen altijd meer dan verwacht. Daar bovenop werken we continue aan innovaties om voorop te blijven lopen. Dat is onze kracht en dat blijven we waarmaken.”

“Het is niet eenvoudig om voor onze activiteiten financiering te krijgen. Via onze contacten bij de provincie werden we gewezen op het Innovatie- en Energiefonds Gelderland dat precies voor ons soort projecten is opgezet. Op het moment dat we er voor het eerst van hoorden, waren we eigenlijk nog niet met financiering bezig. We wilden eerst op eigen kracht en met eigen middelen groeien voordat we er een financier of investeerder bij haalden. Bij PPM Oost hebben ze ons er echter van overtuigd dat we met extra middelen de groei en onze ambities nu al konden versnellen. We wilden geen aandelen van het bedrijf afstaan en dat was in deze constructie met PPM Oost ook niet nodig. We zijn blij dat we de financiering hebben, want we kunnen nu nog sneller groeien dan gedacht.”

Van Dijk: “Tot nu toe liggen we elke keer voor op onze eigen doelstellingen. In twee jaar tijd hebben we drieduizend zonnepanelen op scholen kunnen realiseren. En duizenden kinderen, met hun ouders, zijn betrokken bij onze duurzaamheidsprojecten.” Sekender: “Maar onze ambities reiken veel verder. Onze groei is elk jaar verdubbeld vanaf de start. De komende jaren willen we die verdubbeling doorzetten en onze projecten uitvoeren bij velen scholen in Gelderland. We hebben grootse ambities. We willen dat elke basisschoolleerling in Gelderland duurzaam bewust wordt.” Van Dijk: “Als je ziet wat we nog allemaal kunnen bereiken, worden we daar opgewekt van.”

Voor meer informatie over deze participatie neemt u contact op met:

drs. J. Pauwels (Jemy)
sectormanager
06 46 39 00 78